-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49191 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيـا مـيـان ايـن دو آيه از سوره نساء تنافي نيست ؟ و ان تصبهم حسنه يقولوا هذه من عنداللّه و ان تصبهم سيئه يقولوا هذه من عندك قل كل من عند اللّه فما لهولاءالقوم لا يكادون يفقهون حديثا ( نساء / 78 ) ما اصابك من حسنه فمن اللّه و مااصابك من سيئه فمن نفسك ( نساء / 79 ) . در آيـه اول آمـده , حـسـنه و سيئه همه از خداست و در آيه دوم گفته است حسنه از خداست اما سيئه از انسان .
قرآن كريم همه اشياء و پديده ها را مخلوق خداوندي مي داند . اللّه خـالـق كل شي ء ( زمر / 62 ) همچنين خداوند مي فرمايد هر چيزي نيكو و حسن خلق كرده است . الذي احسن كل شي ء خلقه ( سجده / 7 ) بنابراين قرآن كريم همه مخلوقات را حسن مي داندزيرا مخلوق خداوند است . ( مراد از مخلوقات اعم از اشياء و رفتارها و پديده هااست ) . از طـرفـي در ميان مخلوقات خصوصا مخلوقات جاندار و بالاخص عاقل تعارض درغايات و منافع وجـود دارد ; و گـاه پـديده يا مخلوقي براي مخلوق ديگر مناسب و ملايم نيست و از اين جهت آن مخلوق بد , زشت يا ناپسند است . از ايـن رو در آيه 78 ازسوره نساء , قرآن درصدد بيان اين امر است كه همه مخلوقات حتي آنچه را شـمـانـاپـسـند مي دانيد مخلوق خداوند است و اگر در مجموع هستي در نظر گرفته شود و از آن جهت كه موجود است لحاظ شود نيكوست .و در آيه 79 سوره نساء درصدد بيان اين امر است كه فـعـل خداوندو مخلوقات او يكسره نيكو هستند , و آنچه بدي يا ناپسندي به نظر مي رسيدبه دليل تعارضي است كه ميان منافع و اميال شما و آن چيز احساس مي كنيد .

تفسير الميزان ج 5 ص 12
طباطبائي - سيد محمد حسين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.